Tur til Tyskland

Fra t irsdag d 14 august

onsdag d 22 august

2018

 

 


Her er hele vores tur. Rostock - Schwaan - Waren - Pritzwalk - Boizenburg - Lübeck - Wismar - Warnemünde. ialt 668 km.

Her er vi på vej til Nykøbing Falster med IC 4 toget.

Tiden skal jo gå med noget rimeligt fornuftigt.

På Gedser station er der udstillet plancher fra Matador fordi Korsbæk Station er filmet her.

Lidt panik på grund af lastbiler og larm, men vi er parat til at forlade færgen i Rostock Havn.

Efter ialt 60 km den dag , nyder vi de første øl i landsbyen Schwaan.

Dag nummer 2 på vej ad gamle betonfliser mod Waren.

Ølstop og ladning af batterier i Krakow Am See.

Ankommet til Waren efter 91 km i modvind. Her venter vi på nøglen til Room-Zimmer Frei -værelse.

Gadebillede fra Waren.

Dejlig købmand i Waren.

Dag nummer 3. Vi skal sejle på søen Muritz ned til Rechlin Nord.

Så er vi lagt til i Rechlin Nord og skal have læsset cyklerne af.

 

Nord for skoven Oberheide ved landsbyen Below dukkede et mindesmærke op og skoven var markedet med røde trekantede flag.

Her har der fundet en grusom masakre sted på 16.000 KZ fanger på "dødsmarch" fra lejrene. Her er link til historien.

Efter dette dramatiske stop genoptog vi vores glade cykeltur i det dejlige vejr og nød frokost i grøftekanten.

Sidste billede fra dag nummer 3. Vi nåede Pritzwalk efter 62 km.

Dag nummer 4. Efter Pritzwalk gik turen hastigt mod Elben

2 hjul i svingene.

På vej mod Snackenburg fandt vi en enorm lang myresti.

Huse i flotte farver på vej til Scnackenburg.

Her dukker Elben så op ved byen Wittenberge.

Det skal fejres. nu er der ren cykelsti langs Elben.

Langs med Elben kørte vi på diget, der strakte sig hele vejen mod nordvest.

Grethe øver sig i at fotografere mens hun kører 24 km/t

Vi mødte ret mange storke på vejen og flere storkereder, som her.

Vi nåede lige ombord i den lille charmerende færge, som fragtede os over til Schnackenburg på sydsiden af Elben.

Her på "Der alte Schule" i Schnackenburg bor vores værtspar.

Grethe smøger den overfor Grænsemuseet, som vi besøgte.

Østtysk patruljebåd.

Aftentur omkring Snackenburg.

Elben var 2 meter under normal vandstand, så der var ingen trafik med store flodpramme.

Dumrianden skulle absolut op i et megahøjt udsigtstårn, bygget af naturforeningen

Udsigt fra Zimmer Frei i Schnackenburg. Det viser byens eneste værtshus.

Dag nummer 5. Afsted med færgen til den østtyske side af Elben og videre mod Boizenburg.

Her er den gamle bro "Elbbrücke Dömitz," der blev bombet af USAirfarce .d 20. april 1945.

Grethe blev stukket af en hveps på læben, men stikket blev hurtigt kureret med sukkerknald, som vi havde medbragt for tilfældets skyld.

Her fik jeg lejlighed til at pisse op ad et gammelt østysk kontroltårn.

På vej hjem fra indkøb i Boizenburg faldt vi over kæmpestore Hawaiiblomster

Jeg kunne ikke drømme om at hælde øl i køkkenvasken.

Dag nummer 6 fra Boizenburg via Lauenburg lange Elbe-Lübeck kanalen mod Lübeck. 70 km

Ved slusen.

Så nåede vi frem til Motel One. Dødkedeligt hotel.

Rundtur i Lübeck

Dag nummer 7. Vi nåede at besøge Marienkirchen om formiddagen.

Her ligger de gamle kirkeklokker, der blev smadret under bomberdementet Palmesøndag 1942.

Så er vi tilbage ved Østersøen på vej mod Wismar. Grethe skal lige om bag et træ.

Dejligt med humle oppe under loftet.

Aftentur rundt på havnen i Wismar.

Afstig afsted mod Warnemünde. Dag nummer 8 er startet og det trækker op til lidt regn.

Ligesom at køre på cykel på Hven.

Geniale cykelparkerings-stativer.

Endelig landet i Warnemünde, en hurtig øl efter 79 km og så på aftentur.

Warnemünde Strand.

Dag nummer 9. Sidste dag vi skal finde færgen til Gedser efter 22 km kørsel.

Først med lillefærge over havnebassinet.

To seje gamle træer.

Der ver mindst 50 cykler, der skulle overføres til Gedser.

Tilbage til lillefærgen efter 2 timers cykeltur rundt om havnen i Rostock.

Sidste billede lige før Nykøbing efter en fremragende skøn cykeltur. Resten klarede DSB.